poniedziałek, 11 listopada 2019

Makowiec w cieście

Makowiec w cieście to moja kolejna propozycja właśnie makowca, tym razem eksperymentowałam by po upieczeniu był w całości, a jednocześnie z dodatkiem ciasta ucieranego. Nie trzeba przekrawać na pół, przekładać, kombinować. Smak rewelacyjny, polecam serdecznie, z pewnością będzie smakował. 
I pamiętajmy im dłużej "dojrzewa" po upieczeniu tym lepszy smak, to tak jak z winem :)

Zapraszam!!!






Makowiec piekłam w brytfannie 23x34 cm - może być mniejsza.

Składniki na masę makową:

- 500 g maku (dałam 3 szklanki)
- 125 g masła  
- pół szkl. cukru pudru  
- 3 jaja  
- 2 łyżki kaszy manny  
- 2 łyżki miodu
- 10 dkg rodzynek
- 350 g powideł śliwkowych

Składnik na ciasto ucierane:

- 5 dużych jajek
- 200 g tłuszczu (margaryna lub masło)
- szklanka cukru (200 g)
- 1,5 szklanki mąki (ok 260g)
- 1 i 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia


Polewa:

- 100 g czekolady deserowej
- 100 ml śmietany kremówki 30% - podgrzewać w rondelku cały czas mieszając, delikatnie przestudzić.

Mak: Mak sparzyć wrzątkiem, najlepiej na 3 godziny przed wykonaniem masy makowej-można. Sparzony zmielić 3 krotnie. W makutrze - lub mikserze utrzeć masło z cukrem i żółtkami, dodawać po kilka łyżek gotowego maku. Do utartego maku dokładać po łyżce powideł. Następnie mannę, miód, sparzone wcześniej rodzynki i wszystko dokładnie wymieszać. Na koniec dołożyć ubite białka - delikatnie wymieszać. Przygotować brytfankę: wyłożyć pergaminem, posmarować tłuszczem i posypać bułka tartą.

Ciasto: Białka ubić ze szczyptą soli na sztywno, w drugiej misce ubić żółtka z cukrem; margarynę (temp. pokojowa) pokroić na kawałki i dodać do ubitych żółtek, powoli miksować by ciasto się nie zważyło. Mąkę wymieszać z proszkiem i po 2-3 łyżki dodawać do masy żółtkowej - miksować na wolnych obrotach, następnie dodawać stopniowo ubite białka i delikatnie wymieszać. 

Mamy już przygotowaną masę makowa oraz ciasto - i w tej kolejności należy przygotować.

Połowę ciasta - a nawet ciut więcej rozłożyć w przygotowanej brytfannie, kolejno wyłożyć połowę maku, następnie resztę ciasta - może ono zlewać się z makiem, ciasto nie musi dokładnie przykrywać całości maku. W ostatnim etapie całość przykryć resztą maku.

Ciasto włożyć do nagrzanego piekarnika, piec w temp. 160 - 170 st. C, przez około 55 minut.
Po upieczeniu i całkowitym wystygnięciu, makowiec przełożyłam do mojego pojemnika na ciasto. Polać polewą z czekolady. SMACZNEGO!!!
 

2 komentarze:

Ciasteczka maślane

Kiedy pierwszy raz odważyłam się na upieczenie ciasteczek nawet nie sądziłam, że zagoszczą na stałę w moich progach :) Pyszne, lekkie, domow...