środa, 26 sierpnia 2015

Ketchup domowy

Czerwone, dojrzewające w słońcu pomidory gruntowe. Już brzmi smakowicie. W tym roku rozpoczęłam produkcję domowego ketchupu i muszę stwierdzić, iż na 8 kg pomidorków się nie skończyło:) Pomidorowe szaleństwo w mojej kuchni trwa. W zależności jak długo będziemy je gotować to taką konsystencję ketchupu otrzymamy, ale szczegóły poniżej w przepisie. Niemniej jednak zachęcam do tego właśnie szaleństwa i jestem pełna nadziei, że poniższe zdjęcia wzbudzą w Was drodzy czytelnicy nieodparta pokusę posiadanie takiego przetworu w domowej spiżarni:) Zapraszam!

Poniżej napisałam listę przypraw, które sami możecie sobie regulować, jeśli uznacie iż jest za mało słodka konsystencje ketchupu dajcie więcej cukru, jeśli mało słone dajcie sól itp :)








Składniki na ketchup domowy:

- 6 kg pomidorów gruntowych (odmiana mięsista może być Lima)
- 6 dużych cebul
- 4 duże czerwone papryki
- 6 średnich ząbków czosnku
- 3 łyżki oleju
- 4 łyżki octu winnego

Przyprawy:

- 4 liście laurowe
- 1/2 łyżeczki ziela angielskiego
- 4 łyżeczki soli
- 1/2 łyżeczki pieprzu ziarnistego
- 1/3 łyżeczki cynamonu
- 1/2 łyżeczki ziaren kolendry
- 4 kopiaste łyżki cukru
- 5 gałązek świeżego oregano ( lub ew. łyżka suszonego)
- mała papryczka chili pokrojona na drobno (+ ew. szczypta chili pieprz cayenne)

Warzywa pokroić na mniejsze części. Czosnek obrać i również przekroić na połówki. Wszystko umieścić w dużym garnku (lub dwóch mniejszych), dolać olej i gotować na wolnym ogniu ok. 3 godzin co jakiś czas mieszając. W tym czasie przyprawy rozetrzeć i wymieszać w moździerzu. Gdy warzywa się zagotują i zmiękną wyłączyć palnik i za pomocą blendera blendować całość na małych obrotach na gładką masę. Ponownie załączyć mały płomień pod garnkiem, dodać przyprawy oraz ocet, zamieszać i odparowywać ok. 1,5-2 godzin w zależności jaką konsystencję ketchupu chcemy uzyskać. Mieszać co jakiś czas by się nie przypalił, trzeba uważać bo będzie mocno bulgotał:). Po czasie gotowania  ketchup przecedzamy przez durszlak by pozbyć się łupinek z pomidorów. Ja robiłam to w ten sposób, że nabierałam chochelką po trochu ketchupu do durszlaka i za pomocą łyżki mieszałam nad garnkiem by lśniący przelatywał a łupiny zostawały. Gorący nakładamy do słoików i pasteryzujemy w garnku z również gorącą wodą ok. 15 minut:) SMACZNEGO!!!

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ciasteczka maślane

Kiedy pierwszy raz odważyłam się na upieczenie ciasteczek nawet nie sądziłam, że zagoszczą na stałę w moich progach :) Pyszne, lekkie, domow...