piątek, 24 sierpnia 2018

Chleb orkiszowy na zakwasie

Chlebki na zakwasie charakteryzują się wilgotnością oraz tym, że są cięższe, wie ten kto kiedykolwiek próbował lub piekł. 
Ilu zwolenników chlebka na zakwasie tyle samo zwolenników chleba na drożdżach.
Pikę każdy rodzaj, jednak ostatnio wyhodowałam zakwas żytnio-razowy i cieszę się wypiekami domowego pieczywa na zakwasie :) nie tylko orkiszowego ale razowego, pszenno-razowego itd.

Dziś polecam chleb 100% orkiszowy. Zapraszam!!!








Poniżej podaję przepis podstawowy - jeśli chodzi o wagę składników.

Składniki na chleb orkiszowy na zakwasie:

- 500 g mąki orkiszowej typu 720
- 200 g aktywnego zakwasu - użyłam żytnio-razowego
- 350 - 400 ml letniej wody
- 1 łyżka soli - użyłam himalajskiej

Dodatkowo:

- 2 łyżki siemienia lnianego (niemielonego!)
- 1 łyżka czarnego sezamu

Wszystkie składniki przełożyć do głębszego naczynia, wyrobić na jednolite ciasto - używam robota.

Gotowe ciasto chlebowe wyłożyć do przygotowanej keksówki (pergamin posmarowany odrobiną tłuszczu), odstawić do zimnego piekarnika by wyrosło - czas wyrastania tego chlebka to 4 godziny. 

Po tym czasie wyjąć wyrośnięte ciasto powoli by nie upadło i nagrzać piekarnik do temp 180 st. C. Chlebek piec przez 40-45 minut, wyjąć z piekarnika i keksówki, wyłożyć na kratkę do ostygnięcia :) SMACZNEGO!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ciasteczka maślane

Kiedy pierwszy raz odważyłam się na upieczenie ciasteczek nawet nie sądziłam, że zagoszczą na stałę w moich progach :) Pyszne, lekkie, domow...