sobota, 6 stycznia 2018

Zupa rybna - dorsz w pomidorach

Około 18 lat temu, podczas szkolnej wycieczki nad morze do Władysławowa miałam okazje po raz pierwszy spróbować zupy rybnej, dla mnie coś niesamowicie pysznego, nie potrafię odtworzyć tego niebywałego smaku. Wtedy niestety nie interesowały mnie zbytnio kulinarne strony, a szkoda. Miałam przysłowiowe "muchy w nosie" :). 4 lata temu będąc na wczasach nad naszym Bałtykiem zamówiłam w nadmorskiej restauracji zupę rybną - pożałwałam bo był to rosół z kilkoma kawałkami dorsza - nic specjalnego. Zawsze obiecywałam sobie, iż spróbuje odtworzyć smak zupy z czasów Liceum no i w końcu - prawie - się udało. 

Polecam przepis poniżej, na zupę z dorszem w sosie pomidorowym, w towarzystwie ziemniaków!!!




Składniki na zupę rybną:

- 50 dag świeżego dorsza - brzuszki lub filety
- 4 ziemniaki średniej wielkości
- 1 duża cebula
- 2-3 płatki papryki konserwowej
- 2 szkl. bulionu (rosołu) - pół litra
- 1/2 szkl. białego wytrawnego wina
- puszka pasty pomidorowej - ja użyłam opcjonalnie słoik domowego ketchupu - 

http://anetanapodbeskidziu.blogspot.com/2015/08/ketchup-domowy.html

- 1 łyżka przecieru pomidorowego
- 3 łyżki słodkiej śmietany
- natka pietruszki
- 1/3 łyżeczki pieprzu cayenne  
- olej rzepakowy
- sól i pieprz do smaku

Filety umyć, osuszyć, pokroić w grubsze kawałki, osolić i odstawić. 

Ziemniaki obrać, pokroić w kostkę i wstawić do rondelka by gotowały się na "al dente"w niewielkiej ilości wody. Paprykę pokroić w grubszą kostkę.

Na patelni teflonowej rozgrzać olej, zeszklić cebulkę pokrojoną w piórka dodając pieprzu cayenne, przecier pomidorowy oraz białe wino - odparować. 

W większym garnku podgrzać bulion, wlać słoiczek domowego sosu pomidorowego lub sos z puszki oraz cebulkę z winem, całość gotować na wolnym ogniu pod przykryciem około 20 minut. Gdy część wyparuje można uzupełnić wodą - ja tak robię:) Po tym czasie przełożyć ziemniaczki do zupy (można tez z częścią wody z ziemniaków), dodać paprykę i gotować jeszcze około 10-15 minut by ziemniaki zmiękły. 

W tym czasie można wlać słodką śmietankę, pokroić natkę pietruszki i jej część dołożyć do naszej zupy. Na koniec dodać dorsza, sól i pieprz do smaku, gotować około 5 -7 minut delikatnie mieszając by kawałki ryby się nie rozpadały. Na talerzu zupę rybną udekorować pietruszką :) SMACZNEGO!!!

4 komentarze:

Ciasteczka maślane

Kiedy pierwszy raz odważyłam się na upieczenie ciasteczek nawet nie sądziłam, że zagoszczą na stałę w moich progach :) Pyszne, lekkie, domow...